ابحث فى المدونة

جارٍ التحميل...

المواضيع الاكثر مشاهده

أحدث المواضيع


بداية المطار هو عبارة عن وحدة مجهزة لاقلاع وهبوط الطائرات وعمل الصيانة الدورية للطائرة وايضا هو مكان لحفظ الطائرات..فهو عبارة عن مساحة واسعة من الارض بعيدة عن العوائق الطبيعية فمن البديهي ان يكون لتربتها صفات خاصة لتتحمل ثقل الطائرات وايضا ان تكون الارض المنشا عليها المطار خالية من المنحدرات.فالمطار يعد بمثابة نقطه دخول وخروج لجميع بلدان العالم.
تصنيف المطارات حول العالم :
معني تصنيف اي مطار حول العالم هو اني ارمز لهذا المطار
برمز عددي وحرف  علي سبيل المثال مطار من النوع A3.فتصنيف المطار هدفه تسهيل معرفه الوظيفة المنشا لها المطار او بمعني اوضح معرفة الصفات والسمات الاساسية لهذا المطاراي معرفه السعة هيستقبل كام طيارة في اليوم وحجم الطائرة اللي بيستقبلها لان من المعروف لان لكل طيارة صفات معينة وحجم مختلف عن الاخريات..وايضا ليس كل مطار متشابه مع الاخر في الصفات..

فكان لابد من عمل هذا التصنيف كنوع من الحصر للصفات
وايضا التصنيف هام في جميع الاعمال الهندسية بالمطار كتصميم البوابات وتصميم جراش الطائرات وهو ما يسمي Apron. وتصميم الممرات وهي تسمي Taxiways.

اهم عامل في التصنيف الا وهو الطائرة الحرجة وهي اكبر طائرة بتهبط في المطار لا صفات وحجم معين.

يوجد طريقتان لتصنيف المطارات :
1- ACAO                    وهي الطريقة الامريكية
2- FAA                          وهي الطريقة الكندية  



  ICAO code number depends on reference field length.

       Reference field length:

    The minimum field length required for take-off at maximum certificated take-off mass, sea level, standard atmospheric conditions, still air and zero runway slope, as shown in the aero plane flight manual prescribed by the certificating authority or equivalent data from the aero plane manufacturer. Field length means balanced field length for aero planes, if applicable, or take-off distance in other cases.(Annex 14)




      It is the length which the aero plane lands on it and take off from it.


  The determination of the aero plane reference field length is solely for the selection of a code number and is not intended to influence the actual runway length provided.(Annex 14).



   ICAO  code letter depends on airplane
  wing span (WS) and outer main gear span

   second code element for ICAO limits
   from (A to E)..((A) is small-(E)is large))
   and FAA limits from (I to VI)..((I)is slow-
   (VI)  is fast)).

      Classification for any airport all over the
   world = code number + code letter.

   FAA code letter category depends on the  
  approach speed (AS).

  The approach speed is 1.3 times the stall
 speed in the aircraft’s  landing configuration
 at maximum landing weight..

    The category are defined as follows:
   A - Approach speeds less than 91 knots
    B - Approach speed 91 knots or more,
        but less than 121 knots
    C - Approach speed 121 knots or more,
        but less than 141 knots
     D - Approach speed 141 knots or more,
        but less than 166 knots
     E - Approach speed 166 knots or more





0 comments:

data: commentLabel/
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...